بزرگترین آرشیو عکس ایل قشقایی ،طبیعت ،شکار
بزرگترین آرشیو عکس ایل قشقایی ،طبیعت ،شکار
Weyl 's largest photo archive Qashqai hunting and nature of Iran
نوشته شده در تاريخ برچسب:منبع (موفقیت به سبک ایرانی قشقایی), توسط مجتبی عبدالهی |

وقتی اهالی علم، هنر، قلم، سیاست، اقتصاد، ورزش و سایر فعالیتهای ارزشمند و تاثیرگذار جامعه با پشتیبانی دستگاههای ذیربط و نیمه مرتبط اجرائی و اجتماعی، در اقدامی بیادماندنی و ستودنی و با استناد به افتخارات، آثار و نقش آفرینی های گرانسنگ، از پیشکسوتان خویش طی همایشی سالانه تجلیل و تقدیر بعمل آورده و با اهدای جوایز مادی و الواح معنوی، زمینه های توسعه فرهنگ و فعالیتهای خود را تقویت می کنند، آیا نمی توان در اقدامی مشابه و الهام گیرانه، برای یادگاران بزرگ ایل قشقایی که به لطف خدا زنده مانده اند تا جامعه از انوار وجودی آنها منور و نسل امروز نیز از دیدگاهها و تجارب و مهارتهای آنها بهره مند بماند، مراسم و همایش مشابه ای برگزار کرده و از آنها نیز که با اهدای امنیت و عزت و آرامش و سربلندی، به مراتب حق بزرگتری نسبت به سایر چهره های ماندگار به گردن مردم ما دارند، صمیمانه تجلیل بعمل آورد؟!

خوشبختانه و به فضل الهی فرهنگ برگزاری یادواره های بزرگ شهدا و حتی یادواره های انفرادی کشوری در ایران اسلامی در سطوح ملی، منطقه ای، استانی و سازمانی و قومی جا افتاده و با نقش آفرینی همرزمان و خانواده ها و سایر نهادهای ذیربط، این رسالت بزرگ الهی و اسلامی در حال تحقق و عینیت بخشی کامل است و علیرغم تلاش و تکاپوی موجود برای بهبود محتوایی و ساختاری این یادواره ها، الحمدالله دغدغه اصل برگزاری یادواره ها وجود نداشته و می توان گفت که یادواره های چهره های ماندگار در کشور ما نهادینه شده است.



عشایر قشقایی که در تمام دوران ها یکی از مداقعان اصلی کشور در همه ی زمینه ها بوده است نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. اکنون قشقاییها به جبر زمان مجبورند اسکان یابند و این اسکان اکثراً در حاشیه شهرها یا روستاها و ... در حال انجام است. این مردم دارای فرهنگ زندگی عشیره ای بوده اند و برای اینکه با فرهنگ زندگی شهرنشینی سازگار یابند باید کار فرهنگی زیادی صورت گیرد، چرا که ذات فرهنگ عشایری با فرهنگ شهرنشینی بعضاً تا حد 180 درجه متفاوت است. لذا همین عدم تطابق فرهنگی باعث می شود شهرهایی که عشایر در آنها سکنی گزیده اند توسعه نیافته و هم عشایر و هم شهرنشینان از این بابت متضرر می شوند. لذا اگر می خواهیم این مشکل رخ ندهد باید برای از بین بردن تضادها و تعارض های فرهنگی تلاش کنیم و آن میسر نیست مگر به تبع کار فرهنگی. عمده ترین کار فرهنگی هم برگزاری همایش، سمینار و ... می باشد.



در این راستا و به منظور کمک به توسعه شهرهای عشایرنشین و همچنین احیاء و تقویت فرهنگی جامعه عشایری، عده ای از جوانان این ایل، این مشکل را به فراست دریافته و پیشنهاد برگزاری همایش چهره های ماندگار قشقایی را به نهادهای مربوطه تحویل داده اند. از کلیه کسانی که می توانند در این مسیر ما را یاری نمایند خواهشمند است در قسمت نظرات این وبلاگ و یا از طریق ایمیل معرفی شده، نحوه همکاری خود را اعلام نمیاند.



با تشکر

منبع (موفقیت به سبک ایرانی قشقایی)



نظرات شما عزیزان:

کرمی - تهران
ساعت17:56---19 شهريور 1392
نامه سرگشاده فرهیختگان و جمعی از دانشجویان قشقایی به رییس جمهور محترم دکتر روحانی
با درود و عرض ارادت محضر رییس جمهــور محبوب جناب آقای دکتر حسن روحانی
اینجانب به عنوان نماینده ی فرهنگی و از طرف جمعی از فرهیختگان و متخصصین ، هنرمندان و دانشجویان قوم سرافراز قشقایی ، پیام تبریک و مراتب خشنودی خود را از انتخاب حضرت عالی به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران اعلام و ابراز می نمایم. خشنودتر از آن جهت که ، انسانی شایسته ، با شعار اعتدال و تدبیر پای در عرصه رقابت نهاده و ملت فهیم ایران نیز با انتخابی هوشمندانه ، در خلق این حماسه ملی که خواست رهبر انقلاب نیز بود سنگ تمام گذاشتند. قشقایی ها هم با جمعیت چند میلیونی خود که در استان های فارس ، اصفهان ، بوشهر ، کهگیلویه و بویراحمد ، خوزستان ، چهارمحال و بختیاری و… پراکنده هستند ، همچون سایر هموطنان در خلق این حماسه ملی نقش بسزایی داشتند. قوم سرافراز قشقایی همواره در کنار سایر اقوام ایرانی در اعتلای نام و پرچم این سرزمین کوشیده و می کوشند. گذشته ی پرافتخار این قوم در انقلاب مشروطیت ، مبارزات ضد استعماری جنوب علیه انگلیسی ها، و نقش موثر قشقایی ها در نهضت ملی شدن صنعت نفت و حمایت جانانه آنها از دولت ملی دکتر مصدق و مقاومت در برابر کودتای ننگین انگلیسی –آمریکایی ۲۸ مرداد که منجر به خسارات جبران ناپذیری برای قشقایی ها شد و بالاخره رشادت های جوانان قشقایی در جنگ هشت ساله تحمیلی در دفاع از این آب و خاک و … همواره مهر تاییدی بر فداکاری قشقایی ها و دلیلی انکار ناپذیر بر وطن دوستی و اجنبی ستیزی آنان هست. قشقایی ها عاشق بی قرار ایران اسلامی هستند. واین ادعا در جمله ماندگار و مشهور سردار عشایر صولت الدوله قشقایی در پاسخ به آتاتورک پادشاه عثمانی که در برابر فشار پهلوی در قلع و قمع قشقایی ها از آنان خواسته بود تا به ترکیه مهاجرت کنند تا سرزمینی در اختیار قشقایی ها قرار دهند ، کاملا مشهود و هویداست: من خود و ایلم میتوانیم کوچ کرده و به آنجا پناه آوریم اما خاک ایران را چگونه میتوانم با خودمان بیاوریم؟؟
جناب رییس جمهور، شما در وعده های انتخاباتی خود اشاره کردید که یک حقوق دان هستید و همواره از حقوق اقوام سخن گفتید و این چراغ امیدی بود که در دل همه اقوام ایرانی روشن شد و آنان را امیدوار کرد تا بخشی از حقوق و خواسته های منطقی و مسلم خود را که در چهارچوب قانون اساسی و مصالح کشور عزیزمان هست ، مطرح و مطالبه کنند.
جناب رییس جمهور، بزرگترین دغدغه ی امروز ماقشقایی ها، از بین رفتن فرهنگ و هویت مان هست . بدون آنکه بتوانیم کمترین کمکی برای حفظ این هویت داشته باشیم فقط شاهد نابود شدن آن هستیم. هیچ حامی و متولی دولتی در این زمینه نداریم . بیشتر اقوام ایرانی بدلیل داشتن استان ، داری شبکه های رادیو و تلویزیون بوده و با ساخت و پخش برنامه ها به زبان خودشان ، باعث رشد و ترویج فرهنگی قوم خود هستند. اما متاسفانه قشقایی ها با این همه جمعیت و ظرفیت و پشتوانه فرهنگی حتی بدون داشتن یک روزنامه ، چه امکانات و جایگاهی دارند؟؟ یکی از اساسی ترین و جدی ترین خواسته های ما که متاسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته و به یک بدعت ناپسندی هم تبدیل شده ، عدم استفاده و بکارگیری نیروهای تحصیل کرده و توانمند و شایسته قشقایی ها در بخش های مدیرتی کشور ، استان و حتی شهرهای قشقایی نشین می باشد. و با بکارگیری و انتصاب افراد غیر قشقایی در این شهرها ، متاسفانه آگاهانه یا ناآگاهانه ، باعث نارضایتی مردم می شوند ، چون هیچ اهمیت و ارزشی قایل نبوده و توجهی به هویت و فرهنگ قشقایی ندارند و این باعث سرخوردگی و بی انگیزگی جوان قشقایی شده است. امروزه قشر عظیمی از فرزندان قشقایی با تحصیلات عالی و تخصص و هوش بالای خود که آن را هم مدیون خدمات ماندگار آموزشی استاد محمد بهمن بیگی هستند ، هیچ سهمی در قدرت سیاسی و مدیریتی استانها ندارند. و هیچگاه فرصتی به آنها داده نشده تا از توانمندی های خود در جهت خدمت به کشور و به خصوص خود قشقایی ها استفاده کنند. و این بدور از انصاف و عدالت هست که با تنگ نظری و کم مهری از این همه قابلیت ها استفاده نشود و همگی سرخورده و ناامید به گوشه ای رفته باشند. امیدواریم دولت تدبیر و امید با نگاهی متفاوت و ملایم ، با درایت و شایسته سالاری ، حقی هم برای قشقایی ها قایل باشند تا آنان هم بتوانند در کنار سایر هموطنان سهمی در اداره ی کشورمان داشته باشند.
در پایان چند پیشنهاد خدمت ریاست محترم جمهور تقدیم می کنم:
۱- راه اندازی شبکه استانی رادیو تلویزیون قشقایی ، همانند شبکه های استانی کردستان ، بلوچستان ، کهگیلویه و بویر احمد ، چهارمحال و بختیاری، شبکه های آذربایجان و …. که در این راستا خود جوانان قشقایی توانایی تامین برنامه های آن را دارند. چون با توجه به جمعیت و ظرفیت فرهنگی قشقایی ها، بدلیل نداشتن استان ، این حداقل کاری هست که دولت محترم برای جلب رضایت قشقایی ها می تواند انجام دهد.
۲- بکار گیری از نیروهای توانمند و متخصص و شایسته قشقایی در مدیریت اجرایی کشور ، استان و به ویژه شهرهای قشقایی نشین ، که از اساسی ترین خواسته ها می باشد.
۳- اجازه ایجاد مراکز فرهنگی و فرهنگسرای قشقایی در شهرهای قشقایی نشین ، جهت حفظ و گسترش هنر ، فرهنگ و صنایع دستی قشقایی که شهرت جهانی دارند. که دراین راستا متاسفانه تمام تولیدات صنایع دستی قشقایی که حاصل زحمات طاقت فرسای مادران و خواهران قشقایی می باشد به نام صنایع دستی استانها جعل و معرفی می شود.
۴- دستور تشکیل یک تیم کارشناسی قوی و دلسوز با کمک خود قشقایی ها برای جلوگیری از اسکان های بی برنامه و غیر کارشناسی که تماما نتیجه عکس داشته و باعث مهاجرت بی رویه به شهرها و منجر به حاشیه نشینی در شهرها شده ،که خود پیامدهای اجتماعی و امنیتی ناگواری را در جامعه در پی دارد.
۵- دستور جلوگیری از مسدود کردن ایل راه ها و تصرف مراتع ییلاقی و قشلاقی عشایر ، به بهانه های مختلف ، که باعث تنگ شدن عرصه به عشایر و مهاجرت اجباری آنان به شهرها شده و…. والسلام
نادر نامداری قره قانی
دبیر انجمن فرهیختگان و متخصصین قشقایی ( افق )


اله كريم عباس نيا
ساعت17:13---22 مهر 1391
دوست عزيزم
عنوان خبر را «همايش چهره هاي ماندگار ايل قشقايي» بگذاريد.


اله كريم عباس نيا
ساعت14:41---22 مهر 1391
عنوان«همايش چهره هاي ماندگار ايل قشقايي» را حتما در بالاي خبر ذكر فرماييد.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.