بزرگترین آرشیو عکس ایل قشقایی ،طبیعت ،شکار
بزرگترین آرشیو عکس ایل قشقایی ،طبیعت ،شکار
Weyl 's largest photo archive Qashqai hunting and nature of Iran

وجویباران ، رودها و آبشارها و نغمه های گوش نواز کبکها و تیهوها، هزاران و بلبلان با شیهه های اسبان ایل، و صدای زنگوله های شتران و گوسفندان می آمیختند و با نوای افسونگر نی ساربانان و لالائی مادران ایل در هم می پیچیدند و سمفونی عظیمی را در دل طبیعت ایجاد و هر جنبنده ای را مست ومسحور می نمودند و وادار به ستایش . او در چنین فضایی در میان مردم ایل نفس کشیده و با موسیقی غنی ایل مانوس شد. و از اوان کودکی موسیقی را تجربه و زندگی نمود . موسیقی که برگرفته از همین طبیعت زیبا بود ، موسیقی که مردم ایل با آن، غم و شادی ها، رنج و حرمان ها، وصل و هجران های خود را روایت می کردند و فراتر از آن به هنگام کارهای روزانه خود برای رفع خستگی و سرعت بخشیدن به کار موردنظر ، زمزمه می نمودند.
آری برزو طیبی پور در چنین اجتماعی دیده به جهان گشود و ازهمان دوران نوجوانی به نواختن ساز بادی فلوت روی آورد. چند سال بعد، پس ازشنیدن صدای سحرآمیز نی استاد حسن کسائی و نی افسونگر استاد محمد موسوی به این ساز عشق ورزید و در نهایت این ساز را مونس خلوتهای خویش برگزید و به آموختن هر چه بیشتر آن همت گمارد. و در این راستا در کلاس های هنری اداره فرهنگ شیراز به مدت دوسال، مقدمات این ساز را آموخت و سپس برای کسب مراتب بالاتر به محضر اساتید بزرگواری چون حسن ناهید، مرحوم محمدعلی حدادیان ، محمدعلی کیانی نژاد راه یافت و بهره ها جست. او تحصیلات ابتدایی را در دبستانهای عشایری ایل و دوره های راهنمائی و دبیرستان را درشهرستان های در مسیر ایل همچون فیروزآباد، قیر و شیراز گذرانده بود و با شرکت در کنکور سراسری باکسب مقام دوم کشوری وارد دانشگاه شد. وی با انصراف از تحصیل در دو رشته حقوق قضائی و مترجمی زبان فرانسه، به تحصیل در رشته مورد علاقه اش ، موسیقی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پرداخت و در آنجا از محضر بزرگانی چون پروفسور محمدتقی مسعودیه ،دکتر شاهین فرهت ،استاد فرهاد فخرالدینی ، دکتر علیرضا مشایخی ، استاد تقی بینش ، استاد داریوش طلائی ، استاد محمدعلی حدادیان و..... بسیار کسب فیض نمود و در خاتمه با ارائه پژوهش و پایان نامه درزمینه موسیقی قشقایی موفق به اخذ درجه کارشناسی موسیقی از این دانشگاه گردید.
وی علاوه برنوازندگی نی بانوازندگی سه تار هم آشنایی دارد. او هم اکنون در موسسه موسیقی که در کرج تاسیس نموده به آموزش هنر موسیقی به جوانان علاقمند ، مشغول است. گرچه او فعلاَ ساکن تهران است ولی هیچگاه ارتباطش با ایل و زادگاهش قطع نشده و مرتباَ با ایل در ارتباط است.
ایشان اولین هنرمندی است که نوازتدگی نی به سبک مکتب اصفهان ( دمیدن در نی به کمک دندانهای پیشین) را درموسیقی ایل قشقایی معرفی و رواج داده است. وی با تلاش و کوشش فراوان در راه کسب هنر و همچنین اعتلا و معرفی موسیقی سنتی و قشقایی به جهانیان توانسته قدم هایی موثر ، در راه پرمشقت و صعب العبور وادی هنر بپیماید . وی تا کنون موفق به برگزاری کنسرتهای زیادی در داخل و خارج از کشور مانند آلمان، بوسنی و هرز گوین، قزاقستان، قرقیزستان ،ترکیه ،آذربایجان شوروی ، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، لبنان ، امارات متحده عربی و...شده است.
از آثار اومی توان به آلبوم های"داغلارنولدی با خوانندگی استاد طهمورث کشکولی و آلبوم دو کاسته "ایلیاد، با خوانندگی استاد محمد حسین کیانی، ستاره بی بدیل آواز قشقائی اشاره کرد، که بدون شک مرجع و ماخذ مهمی برای جوانان جویای هنر و علاقمندبه فراگیری صحیح آواز قشقائی خواهد بود. آلبوم بیستون، نمونه ای دیگر از تحقق تلاش های شبانه روزی و چندین ساله او در زمینه تکنوازی موسیقی قشقایی است، مراحل ضبط آلبوم جدید ایشان، چندی قبل به پایان رسیده و این روزها در حال گذراندن مراحل جواز انتشار و عرضه آن به بازار موسیقی را می گذراند. ایشان همچنین در زمینه آثار مکتوب هم مطالب ارزشمندی در مورد موسیقی قشقایی به رشته تحریر در آورده اند که امید است که بزودی در دسترس علاقمندان قرار گیرد. (با سپاس از دوست ارجمندم جناب برزو طیبی پور که قبل از چاپ کتابشان مطالب را در اختیار بنده قرار دادند تا همگان بتوانند از آن بهره کافی را ببرند.)

تحقیق و نگارش: نادرنامداری قره قانی‏


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.